Openingstijden:

7:30am – 17:15pm **

7:30am – 17:15pm

GESLOTEN

** Bij voldoende belangstelling op dinsdagavond       open tot 21.00 uur.

Orofaciaal of kaaktherapie

Onder kaakklachten verstaan we alle klachten die te maken hebben met het niet goed functioneren van het kauwstelsel. Ook wel Temporo Mandibulaire Dysfunctie genoemd of kortweg TMD.

Het kauwstelsel bestaat uit kauwspieren, het kaakgewricht, het gebit en de bijbehorende vaat- en zenuwvoorziening.De kaakgewrichten bevinden zich net voor het oor. Het kaakgewricht bestaat uit een kaakkopje , een kraakbeenschijfje en een gewrichtskom. Het linker en rechter kaakgewricht zijn met elkaar verbonden via de onderkaak waardoor ze tegelijkertijd kunnen bewegen. Het kaakgewricht wordt omgeven door de gewrichtkapsel en banden. Alle bewegingen worden gestuurd door de kauwspieren. Het gebit zit verankerd in het kaakbot van de onder en bovenkaak. Voor een juiste belasting van het kauwstelsel is het belangrijk dat tanden en kiezen ongestoord contact kunnen maken.

Kaakklachten

Als er iets mis is met een van de delen van het kauwstelsel kan dit klachten veroorzaken. Een van deze klachten is een knappend geluid in het kaakgewricht. Het kan zijn dat de kaak niet ver genoeg kan openen of sluiten, de kauwspieren doen pijn en kunnen dan strak en stijf aanvoelen. Vaak klemmen en tandenknarsen kan slijtage aan tanden en kiezen veroorzaken waardoor de gewrichten ongunstig belast en pijnlijk worden. Stoornissen in het kauwstelsel kunnen zelfs uitstralende pijn naar de omgeving van het oor en het oor zelf geven. Hebt u last van de kauwspieren, dan kan dit hoofdpijn, nekpijn of een vermoeid gevoel in de kaken geven.